Maailmancup päätökseen Beitostølenissä

21.2.2023

Hiihtosuunnistuksen kansainvälinen kausi saatiin päätökseen Norjan Beitostølenissä 9.-12.2.2023. Latvian EM-kisoista kotiutunut joukkue ei ehtinyt viettää Suomessa kuin kolme yötä, kun matka jatkui jo Norjaan maailmancupin päätöskilpailuihin ja alle 23-vuotiaiden MM-kisoihin.

Ensimmäisenä kisana käytiin keskimatka, joka kierteli tasaisia suoalueita ristiin rastiin parin lenkin verran. Kolminkertainen EM-mitalisti Aapo pääsi starttaamaan keskimatkalle yhtenä ennakkosuosikkina ja onnistui jälleen, sijoituksena tuttu 2. sija Norjan Jørgen Baklidin jälkeen. Ninan kisa ei onnistunut väärän suksivalinnan ja huonon hiihtokulun vuoksi, ja päälle tuli vielä pariminuuttinen virhe kartanvaihtoa lähestyttäessä.

Seuraavana päivänä jatkettiin sprinteillä. Nina petrasi edellisestä päivästä huomattavasti tehden kauden parhaan sprinttisuorituksen, josta palkinnoksi U23 MM-pronssi. Miehissä nähtiin tasaista suorittamista sekä ruuhkaa palkintopallilla, sillä 2. sijalle ylsi kolme urheilijaa samalla ajalla. Vielä toiseksi viimeisellä rastilla Aapo oli 3 sekuntia perässä, mutta sai hyvän loppuvedon avulla nostettua sijoituksen toiseksi.

Maailmancup huipentui viimeisenä päivänä käytyyn takaa-ajoon. Aapo pääsi lähtemään matkaan tiiviissä nipussa, mutta otti ensimmäisellä lenkillä kärkipaikan haltuunsa. EM-pitkän loppusuorataistelulle saatiin jatkoa, sillä jälleen maalisuoralla vastakkain olivat Aapo ja Norjan Jørgen Baklid. Tälläkin kertaa norjalainen oli hiukan etevämpi ja Aapon oli tyytyminen hopeaan. Nina pääsi lähtemään kymmenentenä, mutta hiihto oli kisarupeaman uuvuttamaa ja sijoitus valahti matkan aikana. Loppukirin ansiosta Nina onnistui nousemaan muutaman sijan ollen lopulta 12.

Aapon hyvä ja tasainen kausi palkittiin maailmancupin kokonaiskilpailun 2. sijalla. Itävallasta tarttui mukaan uran ensimmäinen osakilpailuvoitto ja Latvian EM-kisoista kaksi henkilökohtaista hopeaa ja viestikulta. Nina oli nousujohteisten kisojen ansiosta alle 23-vuotiaiden maailmancupin 5. sekä varsinaisen maailmancupin 16. Kausi jatkuu vielä kotimaan kisoilla ja sitten onkin aika suunnata katseet kohti kesän harjoituskautta ja vuoden 2024 Ramsaun MM-kisoja.

Kuvat: Terje W. Pettersen