Terveysturvallisuusohje

Koronaohjeistus Sonkajärven pahkan 28.03.20121 järjestämään IIVO nuorisocupiin ja piirikunnallisiin hiihtoihin.
Kaikkien tapahtumaan osallistuvien on noudatettava ohjeita, koskee niin kilpailijoita, valmentajia, huoltajia ja toimitsijoita.
Tutustu ohjeisiin huolella!

• Kilpailuihin ei oteta yleisöä.
  • Kilpailualueelle ei saa tulla sairaana tai oireisena. Koronavirustartunnan oireita ovat mm. päänsärky, nuha, yskä, lihaskivut, hengenahdistus ja kurkkukipu.
  • Kilpailuun voivat osallistua vain Pohjois-Savon piiriin kuuluvan seuran edustajat.
  • Kilpailijoiden lisäksi kilpailualueella ovat vain kilpailuorganisaation jäsenet ja välttämättömät huoltajat (yksi huoltaja / kilpailija). Välttämättömiksi huoltajiksi katsotaan alle 18-vuotiaiden osalta kuljettaja. Ajokortillisten kilpailijoiden osalta suosittelemme, että huoltajia tai valmentajia ei tule lainkaan kilpailualueelle. Kilpailualueella tarkoitetaan stadionaluetta. Ajokortillisten kilpailijoiden huoltajat voivat olla parkkialueella auton läheisyydessä esimerkiksi suksihuoltoa varten huomioden turvavälien noudattamisen.
  • Kilpailualeella on maskipakko. Maskipakko ei koske kilpailijoita suorituksen aikana. Järjestäjä ei tarjoa maskeja, joten varaa mukaan riittävästi omia.
  • Pyri välttämään lähikontakteja. 1-2 metrin turvavälien toteutumista valvotaan.
  • Kilpailuorganisaation jäsenet käyttävät kilpailualueella kasvomaskia / suojavisiiriä.
  • Pukuhuoneita / muita sisätiloja ei ole käytössä WC:tä lukuun ottamatta.
  • Sisätiloissa ovat vain välttämättömät toimitsijat. Muilla ei ole oikeutta päästä sisätiloihin.
  • Kilpailualueen liikenne ja kilpailuaikataulu pyritään järjestämään niin, että kilpailupaikalla vietetään mahdollisimman vähän aikaa ja paikalla on mahdollisimman vähän ihmisiä. Saavuthan paikalle siis mahdollisimman myöhään ennen omaa lähtöäsi ja poistu kilpailupaikalta mahdollisimman nopeasti oman suorituksesi jälkeen.
  • Ylimääräinen aika suositellaan viettämään ulkotiloissa etäämmällä kilpailualueesta tai omissa autoissa.
  • Yhteistä palkintojenjakoa ei järjestetä vaan palkitseminen toteutetaan muin keinoin. Katso tarkemmat ohjeet.
  • Järjestäjä huolehtii kilpailupaikalle riittävästi käsidesiä hygieniasta huolehtimiseen ja puhdistaa lisäksi paikkoja, joissa mahdollinen tartuntariski on kasvanut, esim. pakolliset WC-tilat. Lisäksi alueelle tuodaan riittävästi roska-astioita maskien hävittämiseen. Ethän heitä maskeja luontoon, vaan hävität ne oikein!
  • Kilpailunumeroita ei jaeta, vaan ne noudetaan itse ennalta määrätystä paikasta kilpailualueelta. Varmistathan, että otat varmasti oikean numeron!
  • Kilpailunumeroita ei kerätä pois järjestäjien toimesta, vaan jokainen kilpailija laittaa sen itse järjestäjien osoittamaan paikkaan, josta ne viedään pestäväksi.
  • Ilmoitus- tai tulostaulua ei ole, vaan tiedottaminen tapahtuu kuulutuksien ja internetin välityksellä.
  • Kilpailijoille ei ole mehutarjoilua tai muita tarjoiluita kilpailualueella.

• Maastohiihto on ulkoilmalaji, jossa lähikontakteja ei juurikaan synny. Kilpailut ovat laajalla urheilualueella ulkotiloissa, joka vähentää myös lähikontaktien syntyä.
  • Lataa puhelimeesi Koronavilkku-sovellus!

OKM:n ja THL:n ohje koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi yleisötilaisuuksissa:

Jos saat tapahtuman jälkeen koronavirustartuntaan sopivia oireita, toimi THL:n sivuston ohjeiden mukaisesti: