Hiihtosuunnistuksen EM-kilpailut 30.1.-5.2. Latviassa

20.2.2023

Hiihtosuunnistuksen EM-kilpailut kisattiin Latvian Madonassa helmikuun ensimmäisellä viikolla. Mukana olivat Pahkan Nina Kärnä sekä Aapo Viippola.

Kisaviikon ensimmäinen matka oli sprintti. Aapo avasi viikon hienosti 5. sijalla vain 19s kärkeä perässä, vaikka suoritukseen jäikin viilattavaa. Ninalla oli haasteita oikojen ja urien erottamisessa vähälumisessa maastossa, ja kisa kaatui yhteen isoon virheeseen.

Seuraavana päivänä kisattiin keskimatka, joka sujui pahkalaisilta jo paremmin. Rauhallinen alku ja sujuva suunnistus siivitti Aapon ensimmäiselle aikuisten arvokisamitalille sijoituksen ollessa 2. Myös Nina sai suunnistuksen paremmin hallintaan ja oli 13.

Välipäivän jälkeen jatkettiin yhteislähdöllä käydyllä pitkällä matkalla. Ratamestari oli kehitellyt hyvät hajonnat, ja yhteislähdöstä huolimatta peesailuun ei tarjottu mahdollisuuksia. Aapolla oli alkuun pidempi hajonta ja sijoitus nousikin tasaisesti matkan edetessä. Lopussa taistelu käytiin kahden miehen kesken: lopputulos oli Norjan Jørgen Baklidin voitto Aaposta vain monon mitalla loppukirissä. Naisten pitkällä matkalla Nina onnistui kaatuessa vääntyneestä karttatelineestä huolimatta hyvin ja palkkioksi tuli paras aikuisten arvokisasijoitus, 5.

Lauantaina kisattiin viestit. Naisten viestissä Nina toi Suomen joukkueen toisena vaihtoon, mutta valitettasti seuraavien osuuksien viejät eivät onnistuneet yhtä hyvin ja loppusijoitus oli 6. Miesten viestissä koettiin puolestaan monenlaista draamaa. Toista osuutta vieneen Aapon sauva katkesi kesken kisan, mutta onneksi juuri ennen yleisörastia ja matka pääsi nopeasti jatkumaan varasauvan turvin. Viimeisellä osuudella puolestaan Norjan joukkue hylättiin kärkipaikalta, ja Suomen joukkue pääsi juhlimaan EM-kultaa.

Viimeisenä matkana kisattiin sprinttiviestit. Aapo oli mukana Suomen 1. joukkueessa ja Nina 2. joukkueessa. Aapon osuudet menivät oikein mallikkaasti, mutta valitettavasti pari oli ottanut väärän kartan ja joukkueen kohtalona oli hylkäys. Nina puolestaan taisteli vielä maalisuoralla Suomen 3. joukkueen kanssa kilpailun 4. sijasta, mutta matka loppui kesken.

EM-kisat olivat suomalaisille menestyksekkäät, tuloksena yhteensä 6 EM-mitalia. Myöskin pahkalaisittain kisaviikkoa voidaan pitää onnistuneena: Aapolle viestin EM-kulta ja 2 hopeaa sekä Ninalle pitkän matkan 5. sija uran ensimmäisistä aikuisten arvokisoista.

Kuvat: Donatas Lazauskas