Hiihtosuunnistuksen MM -kilpailut 14.-19.3. Keminmaassa

22.3.2022

Hiihtosuunnistuksen MM-kilpailut sekä nuorten alle 20-vuotiaiden MM-kilpailut kisattiin 14.-19.3. Keminmaassa Kallin hiihtokeskuksessa. Pahkasta Suomea edustamassa oli Aapo Viippola MM-joukkueessa sekä Nina Kärnä nuorten MM-joukkueessa.

Kisaviikko alkoi tiistaina 15.3 sprintillä. Ninan sijoitus oli 7. ja eroa kärkeen jäi 40 sekuntia ja plakettisijaan harmittava yksi sekunti. Aapo oli sprintin 19. jääden voittajasta 55 sekuntia. Suunnistus sujui molemmilla kelvollisesti mutta kulku ei ollut kummallakaan parasta mahdollista.

Keskiviikkona 16.3 kisattiin aikuisilla takaa-ajo, jonka lähtölista muodostui sprintin tuloksen perusteella, sekä nuorten sarjoissa keskimatka väliaikalähdöllä. Aapo lähti takaa-ajoon hyvistä asemista ja onnistui mahtavalla suorituksella nostamaan sijoituksen seitsemänneksi. Suoritus oli onnistunut sekä suunnistuksen että fyysisen vireen osalta, ja Aapo olikin päivätuloksissa toiseksi nopein.

- Takaa-ajossa oli huippu kulku ja myös suunnistus osui nappiin. Lopussa oli hienoa taistella mitaleista vaikka se nyt jäikin vielä saavuttamatta.

Palkinnoksi hienosta kisasta jäi kuitenkin tähän mennessä paras aikuisten arvokisasijoitus.

Ninan muutenkin takkuillut suoritus päätyi keskimatkalla hylkäykseen.

Välipäivän jälkeen perjantaina oli vuorossa nuorten pitkä matka yhteislähdöllä sekä aikuisten keskimatka väliaikalähdöllä. Viimeisessä rivissä sijainneesta lähtöpaikasta huolimatta Nina pääsi jo muutaman ensimmäisen kilometrin aikana kärkiletkaan, joka kuitenkin sortui virheisiin.

- Keli oli haastava, sillä tuuli oli puhaltanut avoimella suoalueella uria lähes umpeen. Oiot puolestaan näyttivät varsinaisilta urilta joka sekoitti monia, ja käytännössä kaikki tekivät virheitä samalla alueella, osa suurempia ja osa pienempiä.

Kartanvaihdon jälkeinen toinen lenkki sujui hyvin ja loppulenkille lähdettäessä oli vielä mitalisauma, mutta lopun hermopummit pudottivat sijoituksen jälleen seitsemänneksi. Aapolla oli puolestaan hyvin menneen takaa-ajon jälkeen liikaa intoa matkassa ja kisa kaatui virheeseen heti 2. rastilla.

Viimeisenä kisapäivänä lauantaina 19.3 kisattiin viestit, jossa Nina oli mukana Suomen toisessa joukkueessa. Ensimmäisen osuuden viestinviejä Venla Viippola toi viestiä yhtä aikaa toisen Suomen joukkueen kanssa kaksoisjohdossa ja Nina pääsi matkaan oikein hyvältä lähtöpaikalta. Alkuviikon virheistä sisuuntuneena Nina onnistui tekemään hyvän suorituksen ja pääsemään yksin karkuun. Ankkuri Lotte-Line Ekström pääsi matkaan vajaan parin minuutin erolla seuraaviin, mikä riitti pitämään muut joukkueet takana alkumatkasta tapahtuneesta suksirikosta huolimatta. Maailmanmestaruuteen on hyvä päättää juniorivuodet ja suunnata katseet kohti pääsarjaa.

Vaikka molempien pahkalaisten kisaviikkoon mahtui sekä hyviä että huonoja suorituksia, jäi kisaviikosta positiivinen fiilis ja kotikisat olivat kokonaisuudessaan hieno kokemus. Seuraavia arvokisoja Suomessa joudutaan luultavasti taas jonkin aikaa odottelemaan.

Kuva: Suomen Suunnistusliitto